Bel ons: 0321 331 138

' Blijf in de sleur'

Joost van Weringh aan het woord:

2016, dat wordt ons jaar! Dat hoor ik veel ondernemers en bedrijven zeggen. Kan ook niet anders, bedrijven hebben, soms “op aanraden” van hun huisbank afgelopen jaren fors bezuinigd en gereorganiseerd. Het voelt ook alsof bedrijven reorganisatie moe zijn. Ik bemerk dan ook dat ik steeds meer signalen dat ondernemend Nederland opvang waaruit ik kan opmaken dat er weer voorzichtig geïnvesteerd wordt, of in ieder geval wordt nagedacht over investeren. Kortom, de blik gericht op de toekomst en niet meer intern gericht. Ook ik ben niet ongevoelig voor de signalen om mij heen. Betere cijfers, nieuwe initiatieven en de vacatures voor New Business Managers, New Business Hunters en Sales Managers nemen hand over hand toe.

 

Er is echter één vraag die mij blijft bezig houden:

Durven bedrijven in Nederland wel echt te veranderen? Gaan we meer mensen aannemen die meer van het zelfde gaan doen? Of durven we echt te gaan investeren, in bijvoorbeeld werksfeer, of nog chiquer, in Human Capital Development.

 

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Einstein zei: ‘domheid is alsmaar het hetzelfde doen en een ander resultaat verwachten’. Hetzelfde doen is voor veel mensen hun comfort, je bent het zo gewend en soms sta je er niet eens bij stil dat het ook anders kan. Maar als je nooit uit je comfortzone stapt, wordt het een stilstaande situatie. Er zit geen beweging meer in. Wanneer je ontevreden bent met hoe het gaat, en je blijft alsmaar hetzelfde doen, dan maak je van jezelf en van het bedrijf uiteindelijk vanzelf een slachtoffer van de situatie.

 

Stap uit je comfortzone, neem de regie!

Dus als er iets is wat je graag anders zou willen; neem de regie. Verras jezelf en je omgeving door iets anders te doen of te zeggen dan je van jezelf gewend bent. In trainingen zoek ik vaak naar die andere mogelijkheid. Er is namelijk niet één juiste manier om iets te bereiken. Er zijn altijd keuzes. De wetenschap dat je altijd de keuze hebt om eens iets anders te doen, zorgt dat je niet afhankelijk wordt, dat je zelf iets kunt ondernemen om een andere uitkomst te krijgen. Je weet dat je invloed hebt. En natuurlijk is dat best wel eens spannend. Uit je comfortzone stappen maakt je kwetsbaar. Maar het kan je heel veel winst opleveren. 

 

Vanuit mijn eigen vak nodig ik elke ondernemer uit om eens te denken over de waarde van een onderscheidende, vernieuwende en onvergetelijke dag, samen met je personeel, in een andere omgeving dan je kantoor of werkplaats. Voor de crisis moest het vooral alleen maar leuk zijn, terwijl de crisis ons geleerd heeft dat zomaar geld uitgeven “niet meer kan”. Wat is de Return On Investment van een bedrijfsuitje, training of relatiedag? Zou bewust stilstaan en doelen stellen aan een evenement geen versnelling op termijn kunnen veroorzaken?

 

Mijn stellige overtuiging is het laatste. Bedrijven waar het goed mee gaat, zijn net die bedrijven die investeren in mensen en die lol maken met elkaar. Wil jij weten hoe ze dit doen, of blijf je liever in die sleur?

 

Joost van Weringh is Sales Manager bij Dorhout Mees.